tirsdag den 3. marts 2015

Countdown



Vi venter!

Jeg sidder lige nu I Palmer Commons inde I byen med frisklavet kaffe og kæmpestore imponerende vægmalerier og venter på at klokken bliver 9, hvor jeg sammen med professoren har et møde med en anden forsker, der skal hjælpe os med at designe et kommende forsøg. Jeg har set malerierne udefra, men har nu for første gang mulighed for at se dem indefra. Og her er endda en lænstole og MEGET stille fordi de studerende har ferie denne uge. Skønt.

We are waiting. 

Right now I am sitting at Palmer Commons waiting for an hour to pass by with freshly brewed coffee and some very impressive wall paintings. At 9AM I have a meeting with the professor and another researcher who will help us design an upcoming study. I have seen these paintings from the outside, but this is the first time I visit them inside. And there are comfy chairs as well and VERY quiet as all the students are currently on spring break. Nice.

Vi tæller også dage og snart timer til vi får besøg af Moster. Hun kommer på lørdag og bliver en uge med det ene formål at besøge os. Vi glæder os råddent alle 5, men jeg tror Luca glæder sig mest. Han har en enkelt fridag fra skole på mandag, hvor han allerede (med stjerner I øjnene) har planlagt at plante sig selv og Moster I sofaen med hhv almindeligt og finger strikketøj, og så skal der ellers hygges. Jeg tror godt jeg kan garantere at min søster kommer til at få snakket ørerne af ;-)

We are also counting the days and soon the hours til my sister comes. She arrives Saturday and will stay for an entire week just visiting us. None of us can wait, but Luca in particular is the one who is looking the most forward to this. Monday he has a day off from school and has already (with great excitement) planned to sit him and “Moster” (means moms sister in Danish) on the couch with yarn. He will fingerknit and I think I can guarantee that Moster will have her ears falling off from Luca talking ;-)

Og så venter vi på forår. Februar har været måneden hvor det mere har været reglen end undtagelsen at temperaturen har ligget under -20 grader. Yikes. Vi har opfundet et nyt ord: “the lung freeze” der ganske glimrende beskriver hvordan det føles at træde udenfor om morgenen og trække vejret….. Michigan er bogstaveligt talt dybfrossen:

And also we are waiting for spring. February has been the month of deep freeze where the temperatures have almost constantly sneaked down below -20 Celsius. Yikes. We have invented a new word; “the lung freeze” that very accurately describes the feeling of stepping outside in the morning….. Michigan is in the deep freeze – literally:


Men der ER tegn på forår – heldigvis. Vejrudsigten er begyndt at rykke op I den positive ende af celcius skalaen, det er lyst om morgenen og solen har stegt ned nogle dage. Fuglene pipper midt I kulden og jeg sender længselsfulde blikke efter min dybfrosne cykel (sjovt nok gør det ikke noget godt for figuren at tage bussen på arbejde og sidde indenfor hver aften…..). Jeg har taget grene ind I en vase I stuen og stirrer nidkært på dem hver dag mens de åh så langsomt åbner sig en halv milimeter ad gangen.

But there ARE signs of spring – luckily. The weather forecast start showing positive celcius temperatures, it is light outside in the morning and the sun has been shining bright some days. The birds are chirping in the cold and I glance longingly at my frozen bike every day (funnily enough it does no good for my shape to bus to work and sit inside in the evenings……). I have cut off some branches and brought them inside and stare at them intensely while they start sprouting leaves ever so slowly.

Sidst men ikke mindst, er der lagt sidste hånd på green card ansøgningen, der nu liggger hos advokaterne til et sidste gennemtjek. Vi kørte ud med hele stakken selv – jeg skulle ikke nyde noget af at risikere at miste dokumenterne I posten. Det er trods alt en ret stor stak af vigtige papirer:

Last but not least I have completed the Green Card application. It now sits with the attorneys for a final check up. We delivered the stack of documents in person as I would rather not risk losing them in the postal mail. It is a rather large bundle of important stuff.

 Om lidt under 5 mdr har vi flybilletter retur til Danmark, der er vores back up til hvis alt fejler. Den gennemsnitlige processeseringstid på min type green card (EB-2 NIW) er 4 mdr, og som den eneste green card under kategori kan vi IKKE betale ekstra for at få den hurtigere igennem. Endnu en gang må vi erkende at vi er meget små mennesker, der bliver nødt til at stole 100% på at Gud HAR styr på det. Det er en læreprocess der for mit vedkommende har stået på I snart 2 år (siden jeg blev arbejdsløs) og jeg er kun blevet marginalt bedre til at give slip. Men jeg følte mig lettet og flov og lidt underholdt da jeg slog op I en engelsk udgave af bibelen I går og læste ord-ret: “God will fulfill your petition” (man bruger også begrebet petition om selve ansøgningen). Så vi knokler på og handler som om vi selvfølgeligt får lov at blive hængende og jeg er derfor I gang med gøre klar til “immigration health check” med alt hvad der kræves a blodprøver, undersogelser og ikke mindst $$$$$, mens jeg prøver ikke at panikke alt for meget undervejs.

In a little less than 5 months we have our “if everything fails” return tickets to Denmark. The average processing time for my type of green card (EB-2 NIW) is 4 months, and it is apparently the ONLY sub category where one canNOT pay to get it expedited faster. Once more we have to realize that we are indeed just very small humans, who have to trust 100% that God knows what he is doing. It is a long process that has been underway for several years for me personally (since I became unemployed tow years ago) and I have only improved marginally in letting go. But I felt relieved and slightly embarrassed (and also giggled a little) when picked up a bible yesterday and the first words that jumped to my eyes were: “God will fulfill your petitions”. So we keep going acting like “of course we get to stay” and I have started preparing for the immigration health check with all the required blood samplings, examinations and $$$$$$, while I try to not panic too much.

Ingen kommentarer: