mandag den 27. august 2012

Trang til bølger

Efter Kristian er taget hjem med ungerne er jeg blevet adopteret af Jens og Britt (og baby Johanne), der meget belejligt bor en hel del tættere på universitetet end jeg selv gør, og jeg stikker derfor ind i mellem af fra El Cerrito for at sove på deres sofa og ikke mindst spise god mad, der tilberedes på bedste Berkeley vis - med baby hængende i bæresele på ryggen:
Således også den forgangne fredag, hvor Britt og jeg havde lagt en skummel plan om at efterlade Johanne med Jens, så vi kunne stikke ind til byen lørdag morgen for at spise os igennem Farmers Market ved Ferry Building og efterfølgende kigge på butikker til vi dejsede om. Morgenen var kold og tåget i Berkeley, men lige som vi nåede frem til San Francisco brød solen igennem og vi fik en lækker morgenmad ved en lille bod i solen med udsigt til Bay Bridge og livemusik. Vi fik spist os igennem lidt af hvert på markedet, da vi gik rundt for at kigge; bl.a. små klaser vindruer, hvor druerne ikke var større end ribs, og blev spist på samme måde - dvs ind i munden med hele bundtet og så trækker man stilken ud bagefter.
Planen var så at tage ud til Haight Ashbury, men inden da skulle vi liiiiiiige kigge på butikker ved Powell Street.
Det var lige før vi aldrig kom videre.....
Britt slæbte mig med ind i "Antrophologie" - nørj en fed butik (bare rolig Kristian, jeg købte ikke noget). Dén måtte de altså gerne tage og åbne i København!
Når man nu alligevel er på Powell Street skal man også lige indenom Lush for at købe karbads bruse bolde osv osv.
Til sidst var vi nødt til at hanke op i os selv og hoppe på en bus ud til Haight Ashbury, da vi nok ikke ville have nået derud ellers. Og så fik vi ellers kigget på 50´er kjoler i butikker med ekspedienter med rød rød læbestift, krøllet pandehår og strutskørter, vi nøjedes med at betragte de ultrakorte afrevne sorte ruskindsnederdele i Goth butikken udefra, savlede over sko inde hos John Fluevog (OK - det var nok mere mig end Britt, der gjorde det), og blev helt tunge i hovedet af røgelse og indisk musik i alle de små "tibetanske" butikker. Der er butikker for alle derude.

Efter sådan en gang seriøs butiks kigning trængte jeg til noget natur, da jeg vågnede søndag morgen, så jeg trak i mine fivefingers og knoklede op ad bakken til Wild Cat Canyon. Jeg løb helt hen til Jewel Lake (mest pga den fede bro, der får mig til at føle som om jeg er med i Temple Run, men også pga de lidt mere svært tilgængelige stier, der lige gør løbeturen lidt sjovere):
Jeg havde sådan håbet at jeg kunne føje skildpadder til min liste over dyr-jeg-har-mødt-når-jeg-løber (den tæller indtil videre køer, egern, een mus, kalkuner og kaniner - ikke særskilt imponerende), men det blev nu bare til dem her i stedet:
Da jeg kom hjem var Kristian og ungerne klar på skype og sjovt nok sad de alle 3 og var så sunde så sunde og fyldte sig med ærter og frisklavede smoothies, da vi snakkede (jeg fornemmer, at det måske var et nøje tilrettelagt stunt....).
Jeg havde stadigt brug for at se noget andet end by, selvom jeg havde været på en lang løbetur, så jeg tog ind til byen igen om eftermiddagen, men hoppede på en bus helt over til den anden ende af San Francisco for at se mig mæt på Stillehavsbølger ved Ocean Beach. Først måtte der dog lige noget mad til, og det blev til en Italiensk/Vietnamesisk (?) restaurant, hvor jeg fik bestilt en suppe med råt kød (endnu mere ?). Heldigvis var suppen varm, så det tynde kød, var ikke råt længere, da jeg havde fået pakket spisepindene ud:

Og stranden var lige præcis som den skulle være med blødt lunt sand og stillehavsbølger, det kun var surferne, der turde bevæge sig ud i:

Hjemturen gik gennem Golden Gate Park, hvor jeg stiftede bekendskab med en såkaldt "Fly Fishing Pool" (bemærk kvadraterne i bunden, så man kan se nøjagtigt hvor og hvor langt linen kommer ud):
Og sandeligt også fik mødt skildpadder, der ikke gemte sig:
Med ømme ben fik jeg trasket hen til The Japanese Tea Garden og nød en grøn iste med små kuzumochi samt den fantastiske udsigt, der altsammen lige fik peppet mig nok op til at jeg kunne orke at vralte ned til busstoppestedet og tage hjem i seng: