lørdag den 17. januar 2015

“Things we lost in the fire……”



Det er lørdag morgen – en meget stille een af slagsen da vi kun har Luca hjemme. Ulrik og Teresa er taget på lejr med kirken 2 ½ time længere nordpå, og vi regner med at se dem godt trætte søndag aften, da det vist ikke skorter på fritidsaktiviteter oppe på lejr centeret (pony ridning, svævebaner, bobslæde mm). Da vi kun har eet barn hjemme fejrede vi det med noget så ekstravagant som en tur på “applebee’s” for at spise aftensmad. Den ligger lige rundt om hjørnet, så vi kunne GÅ derhen….. Og der var faktisk rigtig hyggeligt. De gør det I diner mad og en meget velassorteret bar og jeg bestilte et glas vin, der så rigtig godt ud og som var et “season offer”. Men næh nej. De krævede skam ID fra to havlgamle tosser som os, og da jeg ikke har et amerikansk kørekort og heller ikke tager mit pas med for at spise ude, så var der nul vin til mig. Nørj hvor blev jeg sur! Men selvom jeg var sur “på dansk” så fangede tjeneren vist pointen og tog en snak med sin chef, der heldigvis sagde god for at jeg ikke lignede ind der var yngre end 21. Som om! 

It is Saturday morning – one of the quiet ones, as we only have Luca home this weekend. Teresa and Ulrik have gone to a camp with the church about 2 ½ hours north, and we expect to seem then again Sunday evening being very tired, as there will plenty for them to do up there (horseback riding, ziplines, tubing hill sleighing etc). As we only have one kid home we decided to celebrate with something as extravagant as eating dinner at the local Applebee’s right around the corner. We actually walked…. It was really nice there. They have diner style food and a well assorted bar, so I ordered a glass of wine, which was a seasonal offer and looked really good. But nope! They wanted to card two old fools like us, and as I do not have a US drivers license, nor brings my passport when going out for dinner, I could have zero wine. I got pretty pissed off! Yet even though I primarily was pissed in Danish the waitress caught the vibe and had a talk with her manager, who agreed that I did indeed look like someone older than 21. 

Da vi kom hjem igen så Kristian og Luca star wars film, mens jeg hyggede mig med green card advokaternes lovprisninger af min kunnen. Der var et par af anbefalings brevene der liiiiiiige skulle nedtones lidt, da jeg ikke tror jeg får  en VP fra Novo til at skrive under på, at jeg ene kvinder har opfundet en ny behandling mod diabetes……. Jeg ved godt at der skal skrues op for charmen I sådan nogle breve, men jeg vil simpelthen ikke lægge navn til noget, der ikke passer. 

When we got home Kristian and Luca watched star wars while I got busy looking through the recommendation letters for the green card application that were written by the attorneys. There were a few of them that needed juuuuuuust a little bit of editing. I don’t think I will get a Vice president from Novo signing that I singlehandedly invented a new cure for diabetes…… I know that these letters need to  be exaggerated, but I am not having my name on something that is directly untrue.

I dag er det også sidste dag I meget lang tid (frem til sommerferien ca), hvor jeg IKKE skal ud at runde arbejde lørdag og søndag – så det skal nydes! Det er jo en del af fornøjelsen ved at lave dyreforsøg indenfor metabolisme, så jeg kan ikke rigtig beklage mig. Heldigvis er det relativt fleksibelt hvornår jeg tager derud og fodrer mus, da de er nataktive, og derfor sover fremfor at spise om dagen. Apropos mus, så fik vi fanget vores lille gæst I forgårs, med en musefælde med godt med peanutbutter på. Ungerne havde gemt den til jeg kom hjem, så jeg kunne se den lille nuttede skovmus. Det var jeg selvfølgeligt utrolig taknemmelig for efter at være blevet bidt adskillige gange af dens små fætre på arbejde.

Today it is also the last day of quite a long period of time (until summer) where I don’t have to go to work on Saturdays and Sundays – so I am enjoying that as much as I can. It is part of the charm of doing metabolism animal studies, so I should not complain. Luckily it is quite flexible as mice sleep (and therefore do not eat) during the day. Apropos mice we finally caught our little house guest Thursday by the aid of a mouse trap with peanutbutter. The kids saved it for me till I got home, so I could personally see the tiny little cute mouse. I was of course very grateful as I had been bitten several times that day by its little cousins at work.

Og nu til overskriften. Vi har her til morgen fået besked om at ALT det vi havde opmagasineret I Danmark er brændt. Billeder, arvestykker, legetøj, kongeligt porcelæn etc. Vi har heldigivis alle vigtige papirer med herover, men det er godt nok underligt at tænke på at vi nu ikke ejer noget som helst overhovedet I Danmark. Igen ser det ud til at der kun er een vej frem – at blive herovre, men når fremtiden stadigt er usikker og vi ikke kan forvente at få svar på vores green card før tidligst til maj, så orker vi snart ikke mere. Men vi er taknemmelige for at alle er sunde og raske – det er vi blevet mindet om IKKE er en selvfølge flere gange den seneste måneds tid.

And now for the title. This morning we got notified that EVERYTHING we had in storage in Denmark is lost in a fire. Photos, heirlooms, toys, royal porcelain etc. Luckily we brought all of our important documents, but it is really weird that we now have absolutely nothing left in Denmark. Again it looks like there is only one way to move forward: staying in the US. But as everything is far from worked out yet its getting tough to handle. We cannot expect to hear back from the green card application until May. But we are indeed grateful that we are all healthy – we have been reminded a few times lately that this is NOT something to take for granted.

Der kom gæster på terassen mens jeg skrev, men den nåede næsten at smutte væk inden jeg fik kameraet klar. Det ER altså hyggeligt.

We had visitors on the patio as I was writing, but it almost got away before I could snap a picture. I DO like squirrels and love when they stop by.


Ingen kommentarer: