søndag den 2. september 2012

Oaklandish

Søndag morgen blev ganske som sædvanligt skudt i gang med en løbetur op i Wildcat Canyon og jeg er næsten helt flov over at belemre jer med løbetursbilleder igen.
Men altså - det var næsten overnaturligt flot pga tågen. Turen startede ud sådan her:

 
Det var næsten lidt små-uhyggeligt, men så begyndte solen at bryde igennem i lårtykke stråler, der så ud som om man kunne røre ved dem:
 
Og det fik selv spindelvævene til at tage sig godt ud:
 
Og golfbanen blev helt stribet (bemærk lige hvordan jeg nonchalant stoppede op for at tage et billede i stedet for at piske igennem af frygt for at blive smidt ud af den sure mand igen):
 Prikken over i´et kom lige inden jeg løb ind i kløften, hvor morgentågen stadigt dækkede den nordlige del:
Man kan simpelthen ikke andet end at blive i godt humør af sådan en start på dagen.

I dag havde jeg sørget for at være helt klar (dvs have været i bad, spist morgenmad osv) inden jeg skypede med familien derhjemme, så jeg ikke blev for sent på den til kirke igen. De var klar til aftensmad hjemme i DK, og det var faktisk rigtigt hyggeligt at skype med dem mens de spiste, da det medførte at visse medlemmer af familien (gæt selv hvem) havde en smule lettere ved at være fysisk tilstede foran skærmen i mere end 30 sekunder. 

Eftermiddagen blev tilbragt i downtown Oakland. Der er flere se-værdige steder dernede, selvom det ikke ligefrem er kendt som det mindst kriminelle sted i verden, og dem ville jeg gerne se......

Arj okay. Det er faktisk en fed løgn!

Den rigtige grund til at jeg tog til Oakland er at der ligger en Sears og derinde kan man købe Kardashian tøj. Jeg kan jo simpelthen ikke komme hjem til DK uden at medbringe minimum eet stykke tøj, hvor der står Kardashian i nakken. Det tog lidt tid at finde noget brugbart, da stilen er så´n en lille bitte smule mere vampet end dét, jeg normalt går i..... Hvis ikke I tror på mig, så kan I jo se et par eksempler her:

Men jeg fik scoret denne her blazer på tilbud sat ned fra 100$ til 40$:
Oakland er "black ghetto" og det mærkes tydeligt, når man er derinde. Der er mange gangster agtige typer, der hænger ud på gaden og ordforrådet og attituden er noget anderledes end dét, man møder i Berkeley eller San Francisco. Jeg følte mig ikke ubehageligt tilpas derinde på nogen måde, men jeg tror jeg ville betakke mig for at dalre rundt efter mørkets frembrud. Nå ja - og så blev jeg kaldt "Hon´" for første gang nogensinde af damen i Sears, da jeg prøvede at snige mere end 4 stykker tøj med ind i prøverummet "Wait a minute Hon´. Only 4 items allowed".
Dem der bor i Oakland er oaklandish og kan godt lide at kalde deres by-del Oaksterdam:
 
For dem af jer, der ikke ved det, så stammer MC Hammer fra Oakland og jeg var inde i en lille biks, hvor man kunne købe "Hammertime" underbukser og hvor der blev spillet hip hop med så høj basgang, at man nærmest "bouncede" ned ad gaden bagefter.
Oakland har også en Chinatown. I modsætning til dén inde i San Francsico er der ikke noget turist gejl overhovedet. Det er kun kinesiske butikker for kinesere:
. Jeg prøvede lykken med Dim Sum fra en lille små-snusket bager:
 
Jeg måtte slippe den formidable sum af 1½$ for hhv en "pork barbecue bun" og en "chicken bun", der begge blev kylet ned i en plastikpose og langet over disken:
 Nørj, hvor smagte de godt. De var helt perfekte begge slags og jeg var lige ved at løbe tilbage efter nogle flere, men jeg var jo allerede mæt, så jeg fortsatte ned under motorvejen og ud til Jack London Square, der i nogle guidebøger beskrives som et mini Pier 39.

Hm! Det ville nok svare til at sammenligne Græsted Hovedgade med Strøget, men det var egentlig ret hyggeligt. Knap så hyggeligt var det at Amtrak skinnerne løber lige ned midt igennem gaden, og at alting derfor blev rystet, bumlet og tudet igennem, når toget tog turen igennem. Det må næsten være derfra vi kan høre toget helt oppe heroppe i El Cerrito, for togføreren var godt nok ikke ked af at trykke hornet i bund.
Jeg holdt en lille pause med kaffe og danskvand på en fancy café, der var helt perfekt placeret i læ for blæsten men med udsigt ud over havnen, og det passede fint med, at jeg kunne smutte tilbage til El Cerrito inden det blev alt for sent.

Oakland var faktisk en positiv overraskelse og markant anderledes end de steder, jeg ellers har været herovre. Skulle nogen af jeg komme på disse kanter, vil det bestemt være et eftermiddagsbesøg værd, da der også er Lake Merrit lige i nærheden, men det er nok ikke stedet, hvor man bliver hængende i dagevis som turist.

Ingen kommentarer: